Қоронғи режим
Image
Logo

АЛЛОҲНИНГ НЕЪМАТИНИНГ САНОҒИ БЕҚИЁСДИР.

АЛЛОҲНИНГ НЕЪМАТИНИНГ САНОҒИ БЕҚИЁСДИР.

Ва у сизларга барча сўраган нарсаларингиздан берди. Агар Аллоҳнинг неъматларини санамоқчи бўлсангиз, саноғига ета олмайсизлар. Ҳақиқатан инсон ўта золим ва ношукрдир.

Аллох таолонинг бандаларига ато этиб қўйган барча неъматла рининг ҳисобига етиш жуда мушкул иш. Биз билган ва билмаган барча нарсалар Аллох таоло ато килган неъматлар денгизининг бир томчиси, холос. Ушбу ояти каримада у Зот айтяптики, Мен инсон ларга ато килган неъматларимни санамоқчи бўлсанглар, уларнинг хисобига асло етолмайсизлар. Масалан, сиҳат-саломатлик, куч-қув ват, узок умр ва шу кабилар ҳам неъматлар жумласига киради. Зеро, илм ва амал фақат шу нарсалар билан тамомига етади. Пайгамбар алайҳиссалом айтганлар: «Кўп инсонлар икки неъматда бепарво бўладилар: булар сиҳат-саломатлик ва бўш вақт неъматларидир》

(Бухорий, Термизий, Ибн Можа, Доримий ва Ибн Ҳанбал ривояти). Барча пайғамбарлар, хусусан Расули акрам ҳам Аллоҳнинг шукр килувчи-шокир бандаларидан булишган. Ривоят этилишича, Пай гамбар соллаллоху алайхи васаллам кечаси нафл ибодатда узок турдилар, ҳатто муборак оёклари толди. Шунда Оиша розияллоху анҳо айтдилар: «Ахир Аллох таоло сизнинг аввалги ва охирги гу нохларингизни магфират этмаганми?». Расулуллох соллаллоху алайҳи васаллам жавоб бериб айтдилар: «Шукр этувчи банда булмайинми?» (Муслим ривояти). Муоз ибн Жабалдан (розияллоху анху) ривоят этилишича, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам бундай деганлар: <<Эй Муоз, чиндан ҳам мен сени дуст тутаман, сен: «Эй Аллохим! Сени зикр этишда, Сенга шукр килишда ва чиройли ибодат этишда менга ердам кил!», деб айт» (Ахмад, Абу Довуд, На соий, Ибн Хузайма, Ибн Ҳайён, Ҳоким ривояти).

Хасан Басрий айтади: «Одам боласи бир куни ўтса, бу хакда фикр килсин. Агар бугунги куни яхшилик келтирган булса, бунга муваф фак килгани учун Аллоҳга шукрлар айласин. Агар бунинг акси бўл са, тавба килсин, кундузги нуксон ва камчиликларини тунда барта раф этишга азму-карор айласин. Зеро, яхшиликлар ёмонликларни ювиб-кетказади. У соғ-саломат бўлгани учун Аллоҳга шукрлар айт син! Колган умрида камчиликларни тўлдириш мумкин бўлади. Шу ўринда Ибн Саммокнинг халифа Ҳорун ар-Рашидга килган на сиҳатини эслаш ўринлидир. У ҳукмдорга ўрни келганида бир пиёла сув ичишнинг ва кейин унинг ташқарига чиқариб олишнинг дунё ва ундаги жамики нарсалардан афзал бўлиб колишини англатган эди. Чиндан хам Аллох таолонинг чанков вақтида бандага берган бир култум сув неъмати ер юзидаги барча мулкдан хам улугрокдир. Кейин бадан ичидан пешобнинг осонлик билан ташқарига чиқиши хам энг катта неъматдир.

Тана ва аъзоларимизнинг мукаммал яратилгани, ҳар бир аъзои мизнинг бенуқсон ишлаётгани, акл-идрок, ҳис-туйғуларнинг ато этилгани учун Холикимиз ва Парвардигоримизга ҳамиша шукр ай тишга, ва ҳамдлар йўллашга буюрилганмиз. Энди бир та саввур килиб кўринг: икки кўзимиз бўлмаса, биз бу ёруг оламнинг гўзалликларию турфа рангларини, махлуқотлар киёфасини, бор лик-табиатда барк уриб яшнаётган минглаб хил гул-чечакларнинг жозибасини кўра олармидик? Тун ва кунни фарқлай олармидик? Одамларни ажрата олармидик? Ёки бурун ишламай колса, сассик нарса билан мушк-анбарнинг хушбўй ҳидини фарклай олармидик? Колаверса, инсон дегани фақат моддий тана аъзоларидан иборат эмас-ку! Ундаги рух, ва аклнинг сир-синоатини инсоният ҳали англаб ет гани йўк ва бунга кодир ҳам эмас! Инсондаги руҳий олам, ҳис-туй ғулар, фикрлаш, хаёл суриш, туш кўриш имконияти ҳам ўз-ўзидан пайдо булиб колмаган ёки тарбия жараёнида ўргатилмаган. Бу ноёб хислатлар Аллоҳнинг инсонларга ато этиб куйган ажойиб неъмат лари эмасми? Берилган неъматларга шукр килиш факат Аллох Тао ло яхши кўрадиган нарсаларни билиш билан камолига етади. Зеро,шукрнинг маъноси Аллоҳ неъматларини узи яхши курадиган рози буладиган жойларга ишлатишдир. Бунинг акси куфроналик, яъни неъматларни тарк этиш ёки уларни Аллох ёмон курадиган ерларга ишлатиш бўлади.

Жаъфархон Суфиев,
 Тўрақўрғон туман  “Исхоқхон тўра” жоме
масжиди имом хатиби.

Архив

Илтимос, санани танланг!

АУДИОЛАР

Телеграм

Алоқада бўлинг